T-shirtens historia

Vilket klädesplagg kan vara anfader till T-shirten?


T-shirten sägs härstamma från "tunikan" som användes frekvent i Europa. Mest känd är nog tunikan från Romartiden och antikens Egypten. Tunikan användes även så långt tillbaka i tiden som 3.000 år före Kristus. Tunikan bars också på 200-talet och den liknade även den tunika som Bockstensmannen bar 1.100 år senare.

tunika Tunikan
I de klimat där det var kallt, var tunikan långärmad och kunde räcka ända ned till fötterna. Vid varmt klimat, var tunikan kortärmad och räckte ned till höften. Materialet var bomull eller linne.
Även om dessa tunikor var sköna och bekväma att bära kom de troligen aldrig till samma status som gäller för dagens T-shirtar. Eller det kanske de gjorde....
t-shirt Idag definerar man kort och gott T-shirt så här:

En T-shirt är ett klädesplagg, oftast med korta ärmar och med en rund hals, den dras över huvudet, oftast utan fickor. Längden varierar men oftast räcker den till höften.




T-shirten genom tiderna

För att ge er lite historia om hur allt började för T-shirten går vi tillbaka till Första Världskriget 1914.


1914 - Första Världskriget

Det är här det börjar kan man säga. Det var faktiskt de Europeiska soldaterna som bar dessa lätta och bekväma "underskjortor" under de varma och heta sommardagarna under kriget. Amerikanarna bar ullkläder och när de såg dessa "underskjortor" förstod de att dessa var mycket bättre, svalare och bekvämare än deras egna. Amerikanarna tyckte genast om deras enkla design och kallade de helt enkelt för "T" - just för att plagget ser ut som ett stort T. Alla känner nu igen plagget som "T-shirts" kort och gott.


1920

Nu hade "T-shirt" redan blivit ett känt ord/begrepp och var även inkluderat i det engelska/amerikanska lexikonet.


1939 - Andra Världskriget

Under denna tiden hade både den amerikanska marinen och armen inkluderat "T-shirts" som deras standard-underkläder. Man kunde se de amerikanska soldaterna på propagandafilm när de både krigade, arbetade och "lekte" i sina enkla praktiska vita tröjor. T-shirten var ju helt okey att även användas när soldaterna var "lediga" och man kunde se de i sina T-shirtar när de spelade lite eftermiddagsfotboll. Självaste T-shirten började nu att bli något annat än bara ett enkelt "underplagg". Befolkningen i USA började "bli van" vid T-shirten som ett nytt klädesplagg.

Vid denna tiden startade följande bolag sin första tillverkning av T-shirtar: Hanes, Sears Roebuck och Fruit of the Loom.


Marlon Brando - A Streetcar named Desire 1951

1950-talet - Koreakriget och Hollywoodstjärnor

Under 50-talet bars T-shirtar under Koreakriget och det spreds även till den civila befolkningen, helst till barn. Det ansågs fortfarande vara ett plagg man hade under något annat och passade inte att användas till "fint". Man kan säga att det nog var Hollywood som ändrade T-shirtens rykte.

T-shirten fick sin egen historia inom filmbranschen. Johan Wayne, Marlon Brando och James Dean shockade alla när de till och med bar T-shirt på TV.

Vid denna tid började även några affärer trycka lite slogans på en T-shirt och sålde de som souvenier.


1951

Kom ytterligare en shock när Marlon Brando bar en T-shirt i filmen "A Streetcar Named Desire". Där slets hans T-shirt av hans kropp och hela hans bara bröst blottades!



James Dean - Rebel without a Cause 1955

1955

Hollywood stjärnan, James Dean

T-shirten fick ett riktigt genomslag när James Dean endast bar en T-shirt på sin överkropp, i filmen "Rebel without a Cause".

T-shirten blev nu riktigt "cool". Efter detta började "de tuffa ungdomarna" och de som kände sig "lite utanför" använda T-shirten till att vara deras "egen symbol".

En annan stor kändis vid denna tid, Elvis Presley, bar även T-shirten till alla kvinnors förtjusning. Detta innebar en ny era för T-shirten, from nu kunde aldrig T-shirten vara endast ett underplagg!

1959

Första trycket för innefolket

Nästa person som bar en T-shirt på film var Jean Seberg i filmen "Breathless". Det som var unikt var att hon bar en T-shirt med trycket "Herald Tribune" över hela bröstet. Det var en engelsk tidning som trycktes i Paris. Det tillverkades endast ett fåtal T-shirtar med trycket och de blev väldigt eftertraktade bland "innefolket". Detta gjorde att T-shirten hoppade ytterligare ett steg uppåt på den "sociala stegen".


1960-talet

Filmen "Breathless" banade vägen för folk som började fundera på om man inte kunde använda T-shirten som reklam, för att skryta med, för information och för att shocka med m.m. Företag kom på att man kunde använda T-shirten som en "levande" reklampelare. Placera en person med lite text på en T-shirt och ställ personer på en viktig plats. Företagen började även att ge bort gratis T-shirtar med sina logga på i marknadsföringssyfte.

Vid denna tiden började det även att komma olika varitioner på T-shirten som bl a V-ringat, långärmat m.m. Försäljningen fick ett stort uppsving! Vid denna tiden skapade även företaget Budweiser en företags T-shirt med loggan av en ölburk.

Tryck på T-shirtar med text mot Vietnamkriget dök också upp.


Slutet på 60-talet & 1970-talet

T-shirten var billig, snygg och nu kunde man trycka olika saker och skriva på T-shirten.(enklare teknik hade dykt upp) T-shirten fick vid denna tiden sitt eget liv kan man säga. Rockband förstod snabbt att de kunde tjäna pengar på att sälja sina egna T-shirts då deras fans var en säker kundgrupp.

Sportbranchen var inte sen att hänga på "trenden" och även de förstod att man kunde tjäna pengar inom sin egen bransch och märke.

På 70-talet kunde man hitta T-shirtar i USA på nästan varje stort köpcentrum.

Breathless 1959




1980-talet & 1990-talet

Var tiden då T-shirten började tillverkas i mängder med olika utseenden och tryck. Volymen och tillgängligheten ökade markant. På 80-talet var det stora T-shirtar som gällde, då skulle man inte visa sina former. Följande märken började dyka upp på kläder i början av 80-talet: Converse, Adidas, Nike och Reebok. Var hittar vi då T-shirten i filmerna igen, nu dyker den upp i Polisserien Miami Vice med Don Johnson. Där bar Don Johnson oftast en vit T-shirt under en Armani kostym.

På 90-talet ökade intresset för sportkläder. Träningskläderna skulle vara bekväma, snygga och elastiska. Naturen och djurens rättigheter växte sig också stark. Färger, mönster och accessoarer blir allt mer viktigt.

t-shirts 80s, adidas, nike, greenpeace


2000-talet

T-shirten är nu ett basplagg, precis som jeansen.

Kan användas året runt! På vintern och hösten med en tröja eller kavaj över och på sköna sommaren, bara helt enkelt en T-shirt. Det finns många olika kvaliteer, märken, utseenden, tryck, färger. T-shirten används nu av alla, från bebis till vuxen!

Modet på 2000-talet präglas av att försöka utforma en personlig stil kryddad med basplagg och accessoarer. En personlig stil börjar bli viktigare än att följa modet för tiden.

Vi hoppas att ni hittar något hos oss som passar er personliga stil.


Lite kuriosa: I USA på "The Smithsonian Museum" i New York har de en tryckt T-shirt från 1948. Den ingick i en kampanj för New Yorks Guvernör - Thomas Dewey. Texten löd - "Dew it with Dewey."


Copyright © 2007-2013 YoGo.se. All Rights Reserved.
Theme powered by fresh-pixel.com | Buy this template